RSS
email

2010 II ??

Selamat Tahun 2010 baru kepada semua. Juga yang paling penting (harap tidak lambat) salam maal hijrah 1431H!!! Sudah hari ke-15 kita menempuh tahun baru dalam kalendar Islam. Sedarkah kita? (hehe...saya pun baru tersedar ni )
Melihat kembali pada tahun lepas..Berapa banyak sedekah jariah yang kita dah buat? Berapa banyak ilmu bermanfaat yang kita telah sampaikan? Ada tak kita tinggalkan solat? Berapa kali kita solat Dhuha etc.? (hehe...sekadar mengingat kembali apa yang telah disampaikan dalam tazkirah yang diberi oleh ustaz Subri di masjid Ar-Rahimiyah tadi. Alhamdulillah~
Alhamdulillah.. sekali lagi saya ingin nyatakan kesyukuran ke hadrat Ilahi kerana tahun ini (2010) telah dimulakan dengan suatu yang begitu indah dan menyedarkan diri yang selalu lupa jua alfa. Merujuk kembali entri saya dibawah ini (yang agak kelam kabut), saya bersama keluarga sebenarnya semalam telah pergi ke Taman Rakyat yang berada dalam kawasan perumahan saya di sini. Taman Rakyat merupakan tempat mereka-mereka yang rajin bersenam. (yeke???)
Semalam telah diadakan sambutan maal hijrah 1431H sambil menantikan detik-detik memasuki tahun baru. Gembira, pengisian yang penuh bermakna! Pada awal kedatangan kami, nyanyian lagu-lagu nasyid sedang dipersembahkan. Antara penasyid yang ada (yang saya ingat namanya), muadz, kumpulan amro'in, beberapa ahli kumpulan mestica dan tak ingat lagi siapa. Setelah itu, kami diperdengarkan pula dengan ceramah yang begitu menyedarkan kami berkenaan keadaan hijrah yang yang telah dilalui oleh umat Islam terdahulu. Bagaimana seksaan yang telah dilakukan keatas Sumaiyah, Bilal b. Rabah dan sebagainya dalam mempertahankan agama mereka, Islam yang tercinta. Ahad! Ahad! Ahad! Hanya SATU! Tuhanku hanya SATU! (ALLAH) Ceramah ustaz tersebut (maaflah asyik tak ingat je nama orang ni) begitu membakar semangat kerana diiringi dengan video (yang tak silap saya sebuah cerita Arab yang berkisar perihal hijrah serta perjuangan dalam menegakkan agama ALLAH) yang begitu bertepatan dengan intipati yang beliau ingin sampaikan. Saya begitu teruja dengan video-video tersebut dan antaranya ialah berkenaan dengan perang Badar yang dikatakan sebagai permulaan kebangkitan Islam di bumi Allah ini. MasyaALLAH~~
antara ahli kumpulan Mestica (siapa ntah nama mereka..lupe!)
Disamping itu, malam tersebut sebelum tibanya detik 12 malam kami telah diperdengarkan sebuah lagu yang begitu menyemarakkan semangat dalam memperkatakan bahawa Islam itu benar dan pasti akan bangkit utuh semula! Bunyinya memang rancak..seakan-akan rock pun ada! (saya pernah dengar sebelum ini lagu tu, tapi tak tahu tajuknya dan sekali lagi lupa apa yang telah diberitahu semalam>>>antara kesan tidak membawa buku catatan dan handphone!)
Setelah tibanya detik 2010, kami telah berdiri untuk menyanyikan lagu Negaraku dan lagu "...buruh nelayan dan juga petani...". Semangat patriotik atau cintakan negara perlu dipupuk. Siapa lagi yang akan mempertahankan negara, kalau bukan kita kan! (bersemangatla pula)
Alhamdulillah, yang paling penting juga kita tidak lupa untuk berselawat ke atas Nabi junjungan kita Muhammad s.a.w. "Ya Nabi salamun 'alaik...Ya Rasul salamualaika.. Ya Habibi Salamualaika..solawatullah 'alaika..telah terbit bulan purnama, cahayanya menerangi kami..." Maha suci ALLAH yang menciptakan bumi ini serta segala macam yang wujud..yang nyata dan tidak kita nampak.
Alhamdulillah juga, saya sudah ada azam untuk 2010 ini. Akanku gandingkan dengan azam 1431H! insyaALLAH~~ Moga tercapai. Sudah bertambah angka umurku. Nampaknya, semakin pendeklah masa yang ku ada. Aduhaiiiii~ selalu lupa! Manusia..manusia.
Itu sahaja buat kali ini. Saya sebenarnya sedang cuba untuk menulis secara skema. Namun akhirnya pasti ada yang tidak se skema mana. Harap siapa-siapa yang baca faham apa yang saya tulis sebab bahasa yang digunakan ialah bahasa Melayu. (yelah, mana ada orang putih atau sapa2 nak baca blog yang ntah apa-apa ni). Blog baru...semangat baru...insyaALLAH!
Wallahu'alam...Assalamualaikum~~ Salam Hijrah kawan-kawanku!

Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment

 

Selamat Datang


ShoutMix chat widget

Followers

Kdg2 Pening Juga Baca