RSS
email

Lelaki Oh Lelaki

Lelaki..Oh Lelaki,.... tak perlulah kau memperbesarkan ego mu! Ego yg terkadang tu entah apa-apa. Kadang-kadang aku lihat kau ni sperti bdoh sombong pun ada. Belagak tak tentu pasal. Tak boleh tersalah cakap sikit (walhal tak benda apa pun yang dikatakan 'salah'), kau dah melenting. Sepertinya kau ini dikuasai EMOSI melebihi kami, kaum Hawa!
Astaghfirullahhal'azim....
Tolonglah sedar! Aku kadang-kadang sedih melihat kalian! Kalian ini sebenarnya seperti takut akan sesuatu. Entah apa.. aku tak dapat nak katakan dengan jelas. Sepertinya kalian sebenarnya takut kami mengatasi kalian. Sebab itu, seandainya kami berkata sesuatu yang benar pun..kalian dah EMO TAK TENTU PASAL.
Dah pula tu, menggunkan kelebihan yang ada..mengherdik kami! Memanjang lebarkan isu kecil! Sampai entah ke mana melalutnya!
Astaghfirullah.....
Macam ni ke pemimpin kami?
Maaflah. Aku ni hanya meluahkan isi hatiku yang PARAH melihat tingkahlaku kaum ADAM yang memluat! (bukan sahaja aku malah kaum perempuan yg lain turut merasa)
Yang amat aku terkilan, kalian yang tidak menggunakan akal sebaiknya..mengherdik kami sehingga mengeluarkan kata-kata yang amat pedih. Kalian dengan bangganya membesar2kan kelebihan akal yang ALLAH kurniakan pada kalian berbanding kami. Kalian kata kami pendek akal. Ya, aku akui. Kalian Tuhan kurniakan lebih akal berbanding kami. Tapi untuk apa? Semestinya untuk memimpin kam. Dan kami dipenuh dengan emosi, semestinya ada kelebihan juga. Dengan kekuatan emosi ini jugalah, seorang ibu dapat bertahan, 'membawa' ke hulu ke hilir bayi dalam kandungannya. Emosinya yang begitu kuat, lebih-lebih lagi dalam menyayangi anak dalam kandungannya; menyebabkan dia boleh bertahan dalam tempoh 9 BULAN 10 HARI membawa bebanan kesayangannya kemana sahaja dia pergi. Pernahkah kau terfikir, wahai ADAM!
Aku juga benar-benar terkilan. Apabila kalian tidak turut berada dalam barisan dalam memperjuangkan agama kita. Engkau lebih suka buat endah terhadapnya. Membiarkan kami (kaum wanita) terkontang kanting dalam menegakkan saf kepimpinan barisan muslim di tempat kita belajar. Yang kelakarnya, ada antara kalian beranggapan, adalah tidak baik untuk kita berhadapan dalam berbincang soal ini. Huh.. dalam surau saja takut nak pandang kami. Di luar...
astaghfirullah.... ampunkan aku ya ALLAH...
Walau apa pun, aku tahu. Tak semua ADAM di luar sana seperti itu. Kerana aku pernah juga menemui ADAM yang benar-benar menggunakan akal sebaiknya dalam memimpin kami..dalam menunjukkan jalan yang lurus kepada kami.
Wahai ADAM..
Janganlah kalian menggunakan kekerasan yang tegar terhadap kami.
Ya ALLAH...
aku rayu..
krniakanlah aku seorang teman hidup
yang dapat melengkapi aku sebaiknya
yang dapat meminpinku sebaknya
menuju redhaMu
aku mohon dia
yang penuh kasih dan sayang
namun punya hemah
dalam mendidikku
aku tidak larat lagi
untuk mendengar
herdikan
yang menusuk jiwa
meruntun hati
menghancur semangatku
mendekatiMu
aku rayu..
makbulkanlah permintaanku

Bookmark and Share

0 comments:

Post a Comment

 

Selamat Datang


ShoutMix chat widget

Followers

Kdg2 Pening Juga Baca